دورنماي استحصال انرژي از درياها و اقيانوسها

"دورنماي استحصال انرژي از درياها و اقيانوسها"

بدری، محمدعلی

چهارمين كنفرانس بين المللي سواحل ، بنادر و سازه هاي دريائي

چکیده :

استحصال انرژي از دريا به و سيله چند پديده معروف قابل بهره برداري است . اين پديده ها عبارتند از اختلاف دما، جزر و مد و انرژي اختلاف غلظت نمك . اين منابع در بسياري از نواحي ساحلي وجود دارند و اختلاف دما عموما" در نواحي حاره پخش شده است .اگر چه انواع مختلف اين انرژي ها داراي مشخصات متفاوتي هستند، اما همگي در زمينه مشكلات طراحي مهندسي در شرايط اقيانوس مشتركند. انرژي حرارتي دريا بطور قاطع بزرگترين منبع انرژي در درياها است كه قابليت بهره برداري انرژي بيش از 10 برابر مصرف كنوني جهاني انرژي را دارا است .

انرژي امواج و انرژي جزر و مد را مي توان زير مجموعه هاي انرژي هاي دريايي بشمار آورد. استحصال انرژي از جزر و مد در نقاطي عملي است كه انرژي بصورت جزر و مدهاي بزرگ در آنها متمركز شده باشد و بعلاوه جغرافياي محل نيز براي احداث نيروگاه جزر و مدي مكان مناسبي را فراهم كرده باشد. چنين مكانهايي در همه جا يافت نمي شوند، اما تا به حال تعداد نسبتا" زيادي شناسايي شده اند.

انرژي حرارتي اقيانوس ها يا درياها[2] كه از اختلاف دماي آبهاي سطحي و آبهاي عمق 1000 متري درياهاي بزرگ استفاده كرده و يك سيكل كم راندمان و دما پايين ترموديناميكي را بين اين دو منبع حرارتي سرد و گرم برقرار مي كند نيز مورد توجه و بهره برداري آزمايشي قرار گرفته است . اختلاف دماي بين دو منبع سرد و گرم حداقل بايد C 20 باشد كه چنين شرايطي در آبهاي عميق مناطق حاره و نيمه حاره يافت مي شود. اختلاف شوري و لظت نمك نيز بعنوان پتانسيلي براي جذب انرژي مطرح مي باشد. اين منبع ، انرژي گراديان نمك[3] ناميده مي شودبنابراين نتيجه اينكه درياها و اقيانوس هاي جهان حاوي مقادير عظيمي از انرژي بصورت جزر و مد امواج و اختلاف درجه حرارت مي باشند.امكان بهره برداري از اين انرژي ها از نظر فني به اثبات رسيده و عملا" نشان داده شده است. منابع انرژي امواج حرارتي و جزر و مد دريايي بطور كلي در تمام كاربردها تمام نشدني و غير آلاينده هستند و اگر چه از اثرات سو عاري نمي باشند ولي از آنجا كه هيدروكربن نمي سوزانند بي خطر تلقي مي شوند . بنابراين در اين مقاله سعي شده است ضمن معرفي انرژي هاي دريايي دورنمايي از نحوه استحصال انرژي هاي دريايي ارائه شود زيرا منافع بالقوه اجتماعي، حمايت مستمر از توسعه منابع انرژي هاي دريايي را حقانيت مي بخشد.

فایل: 

تحت نظارت وف ایرانی