شبیه سازی نحوه انتشار آلودگی های نفتی دردریا

"شبیه سازی نحوه انتشار آلودگی های نفتی دردریا"

بدری، محمدعلی

پنجمین همایش علوم و فنون دریایی و جوی ایران

چکیده :

امواج دریا که به طرف ساحل حرکت می کند مقداری از انرژی خودرا دراثرتوپوگرافی کف دریا و جریانات دریایی از دست می دهند. داشتن مشخصات دقیق این امواج از قبیل ارتفاع موج، طول موج، پریود موج، سرعت حرکت موج وفشارهیدرواستاتیکی آب به تعیین الگوی استهلاک انرژی کمک می نماید.

امواح نزدیک شونده به ساحل دراثر کم شدن تدریجی عمق ، به ارتفاع خود می افزاید. دراثر این کم شدن عمق و زیاد شدن ارتفاع امواج یک سرعت افزاینده درزیرآب ایجاد می شود . دریک نقطه مشخص سرعت تولید شده تنش برشی کافی را جهت حرکت ذرات رسوبی و لکه های نفت را ایجاد می کند.

درچند دهه اخیرتلاشهای فراوانی جهت محاسبه و تخمین دقیق انتقال رسوب ساحل انجام شده است. دراین راستا فرمول هایی نیز ارائه شده است که با داشتن موج درآب عمیق و ارتباط ضعیف آن با پدید ه های نزدیک ساحل و امواج نظیر انکسار امواج - پیچش امواج ، شکست امواج ، جریان ساحلی ، جریان حزر و مدی و تنش های شعاعی ناشی از اثرامواج به کف دریا تخمین قابل قبول از میزان رسوب ساحلی را محاسبه می نماید. دراین فرمول می توان انتقال رسوب ساحلی تابعی از متوسط اندازه قطر دانه های رسوب ، شتاب ثقل، دانستیه نسبی آب دریا ، دانستیه مواد رسوب، فاکتورریزی کف، تنش برشی ناشی از اثرامواج و جریان می باشد. میزان شوری و دمای آب و سرعت آب و هوا و ... نیز پارامترهای دیگرموثراست. دراین مقاله با استفاده از مبانی علمی ، پارامترهایی از قبیل تغییرات دانستیه ، شتاب ثقل و کشش سطحی و ... درهنگام انتشار آلودگی های نفتی بررسی و از روش Simplest معادلات دیفرانسیل پاره ای برای حل مسائل سطح آزاد حل و نتایج مقدماتی حاصل شده است.

تحت نظارت وف ایرانی